Zadanie z informatyki w gimnazjum

Dog Niemiecki niosący płyty DVD

Niedawno na forum Onet.pl użytkownik o pseudonimie nauczyciel_informatyki zatytułował wątek „Zadanie z informatyki w gimnazjum”, w którym zarzucił ciekawe zadanie.

Pies bernardyn biegnie z prędkością 10 km/h i niesie pudełko 10 płytek DVD o pojemności 4,7 GB każda. Czy będzie on przesyłał dane szybciej niż sieć Fast Ethernet (100 Mb/s) na odcinku 8 km?

Generalnie zadanie jest trochę abstrakcyjne przy pierwszym kontakcie. No bo jak można porównywać jednostki długości (kilometry) i jednostki objętości danych (bity). Ale można do niego podejść np. poprzez porównanie „przepustowości psa” i przepustowości Fast Ethernet.

Aby nie było wątpliwości, sprowadzamy wszystkie dane do najmniejszej jednostki czyli bitów.

Przepustowość Fast Ethernet

100 Mb/s (megabitów/sekundę) = 100 * 1 000 000 = 100 000 000 b/s (bitów/sekundę)

Przepustowość psa

Pies przebiegnie odcinek 8 km w czasie 2880 sekund. Wyliczamy to z prostej proporcji:

10 km – 1h (3600 sekund)
8 km – x sekund

x = (8*3600)/10 = 2880

W tym czasie przeniesie 10 płytek po 4,7 GB (gigabajtów) każda. Zamieniamy dane na płytkach, które przenosi pies na bity:

10 * 4,7 * 1024 * 1024 * 1024 * 8 = 403726925824 bitów

Czyli przepustowość psa: 403726925824/2880 = 140 182 960,4 (bitów/sekundę)

Z tego wynika, że pies ma większą przepustowość :)

Najbardziej rozbawił mnie komentarz niejakiej WARIACJI, która postulowała wprowadzenie do zadania dodatkowej zmiennej:

a dodatkowa ZMIENNA: Suka. co jesli pies spotka sukę? a kobieta ZMIENNĄ jest.

Nie wiem czy takie zadania są teraz rzeczywiście w gimnazjum czy był to tylko żart. Niemniej jednak jeśli to prawda to mogę powiedzieć tylko jedno – współczuję dzisiejszym gimnazjalistom!

Czytaj więcej:
PopCorner
  1. acid 1

    100 Mb/s (megabitów/sekundę) = 100 * 1 000 000 = 100 000 000 b/s (bitów/sekundę)

    hm…. od kiedy to liczy się jak pojemność dysków przez ich producentów?

    100 Mb/s = 100 * 1024* 1024 itd ….

    a może to ja się nie znam :]

  2. dobre 2

    nie rozumiem dlaczego współczuć gimnazjalistom. Zadanie proste jak drut, nietypowe, wymagające tylko odrobinę pomyślenia. Dzieciaki powinny uczyć się myśleć

  3. Madzia 3

    bezbłędne :D ;)
    tylko coś wątpię, aby to było na poziomie gimnazjum ;)

  4. Padłem :) A dodatkowa zmienna jeszcze raz uziemiła. Świetne :)

  5. karol 5

    To zadanie z konkursu informatycznego. ;]

Dodaj komentarz * pola obowiązkowe

 
 

Dozwolone tagi HTML: <strong> <em> <a href="" title=""> <code> <pre lang=""> <blockquote cite="">

Komentarze są moderowane. Mile widziane wpisy wnoszące nowe, ciekawe informacje do omawianego tematu
lub sygnalizujące ewentualne błędy merytoryczne. Wszelkie przejawy spamu lub nieetycznego zachowania bedą
karane blokadą adresu IP/domeny.