Niedawno na forum Onet.pl użytkownik o pseudonimie nauczyciel_informatyki zatytułował wątek „Zadanie z informatyki w gimnazjum”, w którym zarzucił ciekawe zadanie.
Pies bernardyn biegnie z prędkością 10 km/h i niesie pudełko 10 płytek DVD o pojemności 4,7 GB każda. Czy będzie on przesyłał dane szybciej niż sieć Fast Ethernet (100 Mb/s) na odcinku 8 km?
Generalnie zadanie jest trochę abstrakcyjne przy pierwszym kontakcie. No bo jak można porównywać jednostki długości (kilometry) i jednostki objętości danych (bity). Ale można do niego podejść np. poprzez porównanie „przepustowości psa” i przepustowości Fast Ethernet.
Aby nie było wątpliwości, sprowadzamy wszystkie dane do najmniejszej jednostki czyli bitów.
Przepustowość Fast Ethernet
100 Mb/s (megabitów/sekundę) = 100 * 1 000 000 = 100 000 000 b/s (bitów/sekundę)
Przepustowość psa
Pies przebiegnie odcinek 8 km w czasie 2880 sekund. Wyliczamy to z prostej proporcji:
10 km – 1h (3600 sekund)
8 km – x sekund
x = (8*3600)/10 = 2880
W tym czasie przeniesie 10 płytek po 4,7 GB (gigabajtów) każda. Zamieniamy dane na płytkach, które przenosi pies na bity:
10 * 4,7 * 1024 * 1024 * 1024 * 8 = 403726925824 bitów
Czyli przepustowość psa: 403726925824/2880 = 140 182 960,4 (bitów/sekundę)
Z tego wynika, że pies ma większą przepustowość :)
Najbardziej rozbawił mnie komentarz niejakiej WARIACJI, która postulowała wprowadzenie do zadania dodatkowej zmiennej:
a dodatkowa ZMIENNA: Suka. co jesli pies spotka sukę? a kobieta ZMIENNĄ jest.
Nie wiem czy takie zadania są teraz rzeczywiście w gimnazjum czy był to tylko żart. Niemniej jednak jeśli to prawda to mogę powiedzieć tylko jedno – współczuję dzisiejszym gimnazjalistom!
100 Mb/s (megabitów/sekundę) = 100 * 1 000 000 = 100 000 000 b/s (bitów/sekundę)
hm…. od kiedy to liczy się jak pojemność dysków przez ich producentów?
100 Mb/s = 100 * 1024* 1024 itd ….
a może to ja się nie znam :]
nie rozumiem dlaczego współczuć gimnazjalistom. Zadanie proste jak drut, nietypowe, wymagające tylko odrobinę pomyślenia. Dzieciaki powinny uczyć się myśleć
bezbłędne :D ;)
tylko coś wątpię, aby to było na poziomie gimnazjum ;)
Padłem :) A dodatkowa zmienna jeszcze raz uziemiła. Świetne :)
To zadanie z konkursu informatycznego. ;]